Toogler

INAIR 2020

 Na dištančné vzdelávanie vo virtuálnom priestore sme si už, tak trochu, zvykli. Niektorí ľahšie, niektorí sa s tým museli popasovať „pár piatkov“. Virtuálne vedecké konferencie s medzinárodnou účasťou sme však na Katedre leteckej dopravy Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline ešte nemali. Ani sme mať nechceli. Do poslednej chvíle sme verili, že deviatu medzinárodnú konferenciu o leteckej doprave urobíme „naživo“ s účasťou hostí z celého sveta. Nestalo sa.

Ale písať: „Nestalo sa, žiaľ,“ by v našom prípade bolo prinajmenšom nemiestne. Virtuálny priestor pre nás už dávno nie je strašiak. Inšpiruje nás rozmýšľať ako robiť veci dôvtipnejšie a pútavejšie.

V dňoch 4. a 5. novembra 2020 bolo našou úlohou, aby každý zo 40 prednášajúcich odprezentoval svoj príspevok bez akýchkoľvek problémov. Zriadili  sme virtuálne konferenčné štúdio a začali.

 

6

Obrázok 1: Medzinárodná konferencia INAIR 2020 – zorganizovaná v rámci projektu Knowledge Alliance in Air Transport (KAAT) a v spolupráci s Air Transport and Aeronautics Education and Research Association (ATAERA).

 

 Hlavným zámerom bolo, aby auditórium konferencie získalo kvalifikované informácie o aktuálnom vývoji v oblasti leteckej dopravy a malo možnosť sa zapojiť do odbornej rozpravy. Dominovali viaceré kľúčové témy súvisiace s dopadmi vírusu COVID-19 na leteckú dopravu, pohľady do budúcnosti, ale aj technické aspekty prevádzkovania letísk, regionálnej leteckej dopravy s využitím lietadiel s hybridno-elektrickým pohonom, letecká doprava na ultra dlhé vzdialenosti, predikcia porúch letiskovej infraštruktúry, aspekty únavy vo výkone práce lietajúcich posádok, či vedecký pohľad na turbulenciu v úplave alebo otázky údržby a opráv lietadlovej techniky.

 

2

Obrázok 2: Niektorí účastníci deviatej konferencie o leteckej doprave - INAIR 2020.

 

 Jeden z hlavných rečníkov, Michael TMEJ (Obr. 2 - horný rad vľavo), výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva Letiska Košice načrtol víziu ako malé regionálne letiská „prežijú“ súčasnú krízu a ako môžu úspešne fungovať v budúcnosti.

Benedikt BADÁNIK (Obr. 2 - horný rad vpravo) bol „viditeľnejší“ člen tímu Katedry leteckej dopravy na konferencii INAIR 2020 v úlohe moderátora. Spoliehal sa na špičkovú podporu „menej viditeľnejších“, ale o to cennejších kolegov z „vysielacieho tímu“ (najmä Juliany BLAŠKOVEJ, Matúša MATERNU a Filipa ŠKULTÉTYHO). „Ďakujem Vám veľmi za Vašu podporu, bez Vás by to nešlo!“

Miroslav ŠPÁK (Obr. 2 - dolný rad vľavo) zastupoval organizáciu pre bezpečnosť leteckých navigačných služieb v Európe (EUROCONTROL, Belgicko) a priniesol podrobnosti o zlepšeniach metodiky výberu náhradného letiska pri plánovaní letu.

Matija BRAČIĆ (Obr. 2 - dolný rad vpravo) z Univerzity Záhreb analyzoval odporúčané opatrenia v súvislosti s COVID-19 pri zabezpečovaní plynulosti pohybu cestujúcich v termináloch letísk v Chorvátsku.

 

5

Obrázok 3: Vybrané príspevky účastníkov konferencie INAIR 2020.

 

Ďakujeme všetkým prednášajúcim za to, že nám zachovávajú svoju priazeň aj virtuálne. Vďaka nim mohla byť konferencia INAIR 2020 aj tento rok tým, čím sme chceli aby bola – odborným diskusným fórom, na ktorom sa stretáva akademická obec so zástupcami podnikov leteckej dopravy, aby si vymenili názory a podelili sa o prevádzkové skúsenosti.

Zároveň ďakujeme všetkým, ktorí prispeli k tomu, že konferencia bola špičkovým odborným podujatím, najmä predsedníčke vedeckého výboru konferencie, prof. Ing. Anne TOMOVEJ, CSc., vedúcemu Katedry leteckej dopravy, prof. Ing. Andrejovi NOVÁKOVI, PhD., členom vedeckého výboru, členom organizačného výboru konferencie, celému tímu KLD a všetkým tím, ktorí konferenciu INAIR2020 podporili akýmkoľvek iným spôsobom.

Hodnotiť úroveň konferencie INAIR 2020 nám neprináleží. O svoje dojmy z konferencie sa však podelili naši hostia.

Doris NOVAK, Katedra letectva z Univerzity Záhreb Chorvátsko: „Excellent topics, nice organisation through MS Teams, very interesting for me and also for my collegues - Matija who also participated, as well as one of our student with her mentor (Dorea Antolović).“

 

 

7

Obrázok 4: Robin DAVIES (expert na oblasť bezpečnosti v leteckej doprave) sa tiež podelil so svojimi postrehmi.

 

Na záver konštatujeme, že konferencia INAIR 2020 bola špecifická a to hneď z dvoch pohľadov. Prvý raz vo svojej histórii ponúkla účastníkom „virtuálnu skúsenosť“. Druhou (snáď aj pozitívnou) zvláštnosťou bolo, že spoločenský večer účastníci konferencie mohli prežívať doma so svojimi rodinami.

Na týždeň sme si od konferencie oddýchli, ale už dnes sme s kolegami na katedre diskutovali  o tom, ako budúcoročnú konferenciu INAIR 2021 urobíme ešte lepšie.

A možno aj na nejakom exotickejšom mieste, než je monitor notebooku.

 

doc. Ing. Benedikt BADÁNIK, PhD.

Katedra leteckej dopravy

Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov

Žilinská univerzita v Žiline

 

Zatvoriť